W tym zadaniu wykonacie pomiar prędkości dźwięku. Potrzebny do tego będzie instrument muzyczny o nazwie Fletnia Pana [1], mikrofon dynamiczny lub pojemnościowy z możliwością podłączenia do komputera, oraz komputer z kartą dźwiękową, głośnikami i dostępem do internetu. Korzystając z pobranego z internetu oprogramowania wyznaczycie częstotliwości poszczególnych dźwięków fletni. Mierząc długość każdej z rurek fletni wyznaczycie długość fali powstającego w niej dźwięku podstawowego, a następnie wyznaczycie prędkość dźwięku. Wynik przedstawicie w formie tabeli.
Fala akustyczna to rozchodzące się zaburzenie gęstości ośrodka, a w przypadku fal dźwiękowych, zaburzenie ciśnienia powietrza. Poniższy rysunek ilustruje falę dźwiękową o przebiegu sinusoidalnym. Odległość pomiędzy sąsiednimi grzbietami, maksimami lub minimami, to długość fali, którą oznaczymy grecką literą λ (l - ang. length). Podstawowe pojęcia fizyczne związane z tym zadaniem zostały w przystępny sposób opisane w skrypcie Ćwiczenia laboratoryjne z biofizyki, w rozdziale 1 pt. Przetwarzanie sygnałów.
Rozkład ciśnienia przedstawiony na rysunku rozchodzi się w ośrodku gazowym z prędkością, definiowaną jako prędkość dźwięku, którą oznaczymy literą v (ang. velocity). Kiedy wyobrazimy sobie, że funkcja p(x) o przebiegu sinusoidalnym, przedstawiona na rysunku, przemieszcza się w kierunku poziomym z prędkością v, to przecięcie się tej sinusoidy z osią oy (wartość p(0)) będzie poruszać się ruchem harmonicznym z częstotliwością, którą oznaczymy literą f (ang. frequency). Jednostką częstotliwości jest herc [Hz]. Częstotliwość fali w hercach to ilość pełnych cykli wykonanych w ciągu jednej sekundy. Jest ona odwrotnością okresu drgań T - czasu, w ciągu którego wykonany zostaje jeden pełny cykl.
Prędkość fali oraz jej długość i częstotliwość łączy wzór:
Wyobraźmy sobie punkt P1, poruszający się ruchem jednostajnym po okręgu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, oraz punkt P2, będący rzutem punktu P1 na średnicę okręgu. Ruch, jaki wykonuje punkt P2 nazywamy ruchem harmonicznym. Wychylenie punktu P2 z położenia równowagi w funkcji czasu tworzy przebieg sinusoidalny, a maksymalne wychylenie punktu P2 z położenia równowagi nazywamy aplitudą i oznaczamy literą A.
Fala akustyczna o przebiegu sinususoidalnym nazywana jest tonem. Większość słyszanych przez nas dźwięków ma bardziej złożony przebieg. Przykładem może być poniższy przebieg fali akustycznej odpowiadający samogłosce 'o'.
Jak już wpomniałem, do wyznaczenia prędkości dźwięku wykorzystacie Fletnię Pana. O instrument możecie zapytać nauczyciela muzyki. Można go też kupić lub wypożyczyć. W internecie są egzemplarze w cenie już od kilkunastu złotych. Na koncertowej jakości nam bardzo nie zależy, zwłaszcza że opanowanie instrumentu nie jest łatwe, o czym się przekonacie. Przykładowy kurs gry na tym instrumencie dostępny jest na kanale CA Academy of Music [7], Youtube. Zobaczcie też nagranie Unchained Melody [8] i zwróćcie uwagę na ustawienie mikrofonu. Znajduje się on trochę powyżej ust grającego i jest skierowany lekko w dół.
Potrzebny Wam będzie dobry mikrofon - dynamiczny lub pojemnościowy, z możliwością podłączenia do komputera (kabel z wtyczką mini-jack lub przejściówka, ewentualnie USB). O mikrofon również możecie zapytać nauczyciela muzyki, ewentualnie w sekretariacie szkoły. Szkoła organizuje czasem jakieś spotkania z publicznością, więc prawdopodobnie posiada jakiś mikrofon. Zakup w miarę dobrego mikrofonu to już wydatek co najmniej kilkudziesięciu złotych.
Kolejna rzecz to komputer z kartą dźwiękową i głośnikami (skontaktujcie się z nauczycielem informatyki). Na komputerze trzeba będzie zainstalować program wyznaczający częstotliwości rejestrowanych dźwięków. Dobrym programem jest SectraPLUS-RT [9]. Program jest płatny, jednak producent udostępnia na stronie 30-dniową wersję testową, na której możecie wykonać to zadanie.
Zmierzcie długości l poszczegółnych rurek we fletni. W przypadku tego instrumentu długość podstawowej fali λ powstającej w danej rurce jest równa 4-krotnej długości tej rurki (rysunek). Pamiętajcie, że w układzie SI (Standard International) długość podajemy w metrach.
Korzystając z oprogramowania wyznaczcie częstotliwości odpowiadające poszczególnym dźwiękom. W programie SectraPLUS-RT w zakładce Resoution po lewej stronie trzeba wybrać opcję Narrow, co pozwala na uzyskanie najlepszej rozdzielczości sygnału (rysunek poniżej). Nagrywanie uruchamiamy przyciskiem RUN i po uzyskaniu sygnału zatrzymujemy przyciskiem STOP jeszcze w trakcie emisji dźwięku. Jeżeli częstotliwość podstawowa nie pojawia się na ekranie, z menu Utilities trzeba wybrać opcję Peak Frequency.
Wynikiem tego zadania będzie 4-kolumnowa tabela z kolejnymi dźwiękami. Pierwsza kolumna to oznaczenie dźwięku w gamie (np. C lub do), druga to długość fali, trzecia częstotliwość, a czwarta to wyznaczona prędkość dźwięku. Poniżej tabeli dołączcie obliczoną wartość średnią prędkości dźwięku.
[1] Fletnia Pana, Wikipedia
[2] Ćwiczenia laboratoryjne z biofizyki, Skrypt dla studentów Wydziału Farmaceutycznego UJ CM
[3] Akustyka, Fizykon
[4] Wave motion, FuseSchool - Global Education, Youtube
[5] Fale dźwiękowe, prezentacja, Edupage
[6] Propagation of Sound, Manocha Academy, Youtube
[7] Teach yourself Pan Flute. Easy lessons. Study 1 to 8, CA Academy of Music, Youtube
[8] Unchained Melody Pan flute and guitar version by Inka Gold, Inka Gold, Youtube
[9] SectraPLUS-RT, Pioneer Hill Software LLC
Tabela ewaluacyjna - sprawdź swoją wiedzę i umiejętności!
Wiedza i umiejętności | Punkty |
---|---|
W jaki sposób dźwięk rozchodzi się z powietrzu? | 3 |
Na wykresie p(x) fali sinusoidalnej zaznacz długość fali oraz amplitudę | 3 |
Na wykresie p(t) fali sinusoidalnej zaznacz okres drgań oraz amplitudę | 3 |
Z jakim wrażeniem słuchowym związana jest amplituda fali akustycznej? | 1 |
Z jakim wrażeniem słuchowym związana jest częstotliwość fali akustycznej? | 1 |
Przedstaw zależność łączącą okres drgań i częstotliwość. | 2 |
Przedstaw wzór łączący prędkość fali, jej długość oraz częstotliwość. | 2 |
Przy użyciu komputera zarejestruj jakiś dźwięk i wyznacz jego częstotliwość | 4 |
Zagraj na fletni :) | 1 |
Suma punktów | Ocena |
---|---|
18 - 20 | Ekspert! |
14 - 17 | Zaawansowany |
10 - 13 | Średniozaawansowany |
1 - 9 | Początkujący |
© Sebastian Bożek bozek@biofizyk.pl